Zahvaljujući laminarnom strujanju zraka oko trupa, ovaj avion može biti daleko brži, efikasniji i u konačnici isplativiji od usporedivih malenih mlaznjaka koji su danas u širokoj upotrebi.
Američka kompanija Otto Aviation Group razvila je, i već u više od 30 pokusnih letova testirala, maleni putnički avion za koji smatraju da bi mogao predstavljati budućnost komercijalne avijacije u segmentu privatnih letova. Njihov avion Celera 500L odlikuje se trupom aerodinamičnog oblika koji sliči dirižablu, no umjesto vodika ili helija ova letjelica uzgon stvara pomoću krila, kao i klasični avioni. Međutim, oblik Celere i malena masa čine je energetski učinkovitijim rješenjem od privatnih mlaznjaka koji su trenutačno u upotrebi. Laminarno strujanje zraka oko trupa ovog aviona omogućava let uz, kako navode, 59% manji otpor zraka.
Jedan klasični avionski dizelski V12 motor, proizveden u njemačkom Raikhlinu, već sada omogućava ovom avionu višestruko veći domet po jedinici količine goriva od modernih mlaznjaka, pa umjesto 80-120 litara na 100 kilometara Celera troši tek 10-13 litara goriva. U budućnosti bi, kažu, mogla biti pokretana i hibridnim ili potpuno električnim motorom. Za prijenos snage koristi se tek jedan peterokraki propeler smješten pozadi.
Ključ je u aerodinamici
Najviša brzina Celere 500L je 740 km/h, a domet joj je preko 8.300 kilometara, pa i u tome može konkurirati klasičnim mlažnjacima. Kapacitet joj je 6 putnika, a po emisijama štetnih plinova već sada zadovoljava sve standarde koji će biti u primjeni nakon 2031. godine. Celera 500L dugačka je 11,3 metra, a raspon krila joj je 15,8 metara.
Kada se sve karakteristike ovog eksperimentalnog zrakoplova preračunaju u troškove leta, ispada da Celera u upotrebi košta oko 330 dolara na sat, što je sedam puta manje od usporedivog mlažnjaka.
Krajem prošle godine dokazana je aerodinamička efikasnost koncepta, nakon toga uslijedila su testiranja prototipa i prikupljanje kapitala. 31 pokusni let obavljen je do kolovoza ove godine, razvoj koncepta se nastavlja, a plan osnivača kompanije Otto, Williama Otta, je da njihov avion dobije službeni certifikat za let nekada između 2023. i 2025. godine.
Očekujem da Delić ovo kupi na račun Opštine. Ipak je on ekološki osviješten demagog a i Škoda Kodiaq je već tri godine star i navoz'o se Edina na žderanje na račun budžeta od kafane do kafane i od Tuzle na pos'o u Lukavac.