Ovih dana aktuelna su dva javna poziva za subvencioniranje avio saobraćaja, sarajevski i tuzlanski, pišu Tuzlarije.
Kanton Sarajevo je za subvenciju obezbjedio preko Turističke zajednice 225.000 eura, a Tuzlanski kanton 5,5 puta više, 1.250.000 eura.
Na javni poziv Sarajeva odazvalo se čak 6 kompanija. RYANAIR DAC, SUNEXPRESS AIRLINES i WIZZ AIR HUNGARY LTD, dostavili su urednu dokumentaciju. Nepotpunu dokumentaciju dostavili su Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. i TUI Airways, a Norwegian Air je prijavu dostavio van roka.
Na javni poziv Tuzle i 5,5 puta više subvencija, reagovale su samo dvije kompanije, Air Montenegro i jedna koja zvanično još nije imenovana, a nezvanično se radi o grčkoj kompaniji Lumiwings. Air Montenegro nije registrovan u EU i ne može letjeti iz Tuzle za većinu država u EU, dok je za ovu grčku kompaniju dovoljno reći da ima samo dva operativna aviona, jedan star preko 20 godina, drugi 13 godina.
Pitanja se nameću samo po sebi.
– Zašto se na tuzlanski poziv nisu odazvale kompanije koje su već letjele ili još uvijek lete iz Tuzle, Ryanair i Wizz Air?
– Da li to znači da je Aerodrom Tuzla iz nekog razloga precrtan u planovima ovih kompanija i posljedično, da li će opstati sadašnje 3 linije Wizz Aira?
– U čemu je razlika u javnim pozivima Tuzle i Sarajeva i zašto je 5,5 puta manji iznos navedenim avio kompanijama bio interesantniji?
Odgovore bi trebao dati direktor Aerodroma Tuzla posebno zato što za razliku od sarajevskog javnog poziva, koji je zaista bio javan i dostupan svima, tuzlanski javni poziv to nije bio, mogle su ga dobiti samo zainteresovane kompanije.
Takođe, direktor bi morao da objasni kako to da Ryanair više ne leti iz Tuzle dok i dalje leti iz Banja Luke, a sad će i iz Sarajeva, bez obzira na onu famoznu naknadu zbog koje je navodno napustio Tuzlu. Zapravo, epizoda sa dolaskom i odlaskom Ryanaira zaslužuje puno ozbiljniju analizu.
Ovo što ćemo reći nije naknadna pamet jer smo o dolasku Ryanaira i mogućim problemima pisali u tekstu još u junu mjesecu prošle godine. Ukratko, nismo dijelili direktorovo oduševljenje potpisivanjem ugovora sa Ryanairom. Evo šta smo tada pisali:
Ova vijest bi bila sjajna da nije jednog spornog detalja. Obje linije koje najavljuje Ryanair već postoje, održava ih Wizz Air. A Wizz Air za Aerodrom Tuzla nije tek jedna od aviokompanija već jedina kompanija sa kojom ima siguran posao. To je kompanija koja je Aerodromu Tuzla udahnula život kada je već bio klinički mrtav i koja ga je sa dva bazna aviona povezala sa šesnaest destinacija u šest država.
Dakle, Ryanair nije otvorio dvije nove linije već je duplirao postojeće. To je potez direktno usmjeren protiv Wizz Aira i pitanje je kako će Wizz Air reagovati. Da podsjetimo, još prošle godine, u maju, najavljeno je da će Ryanair započeti letove sa Aerodroma Tuzla, te je precizirano da će 02. septembra započeti dvosedmične letove iz Weezea i 4. septembra iz Baden Badena. To se nije realizovalo, ugovor sa Ryanairom nije potpisan od strane Aerodroma jer, navodno, nije dobio saglasnost Vlade TK za potpisivanje.
Nema sumnje da Wizz Air, kao strateški partner našeg Aerodroma, nije bio sretan zbog planova sa Ryanairom, sa kojim već ima dupliranje linija u Banja Luci. Šta se u međuvremenu promijenilo, da li je Wizz Air dao signal Aerodromu da mu ne smeta ulazak u posao sa Ryanairom ili je Aerodrom ignorisao stavove Wizz Aira, pokazat će vrijeme.
Našim riječnikom rečeno, Wizz Air i Ryanair se “marišu” na tržištu BiH pa ćemo podsjetiti na nešto što je svima znano, kada se slonovi tuku strada trava. Trava su aerodromi.
Kada se slonovi tuku strada trava
Niko nije sretan što se priča o slonovima i travi obistinila. Ryanair je došao i otišao, Wizz Air zatvorio bazu i ukinuo 12 linija.
Priča o problemu sa naknadama ne pije više vode jer Ryanair i dalje leti iz Banja Luke, a sad će i iz Sarajeva. Ryanair je došao u Tuzlu dočekan raširenih ruku, odmah je proglašen strateškim partnerom Aerodroma ali kad je duplirao linije sa Wizz Airom, svima je trebalo biti jasno, menadžmentu Aerodroma posebno, da nije došao u Tuzlu da ostane.
Kada Wizz Air prilikom zatvaranja baze u Tuzli kaže da to “čini zbog promjenjivog ekonomskog okruženja kao i operativnih izazova uzrokovanih vremenskim prilikama” jasno je da je to samo izgovor jer se nisu naprasno promijenile ni ekonomske ni vremenske prilike. E tu se treba upitati šta je stvarni razlog odlaska?
Tačno je da Wizz Airu u posljednje vrijeme ne cvjetaju ruže ali zašto je uz tolike druge baze odlučio da zatvori baš Tuzlu u kojoj je bilježio stalni porast broja putnika i namjeravao da doda i treći avion u bazu? Da li mu je odluku o zatvaranju olakšao sam Aerodrom dovodeći mu Ryanair (pod nepoznatim uslovima) i pokazavši na taj način da i nije baš pouzdan strateški partner.
Iz istorije je poznata priča da izdajnici jednog vladara nisu dobro prolazili ni kod novog vladara, nije im se moglo vjerovati po logici “izdao si njega, izdaćeš i mene”. Da li to ima veze sa situacijom da ni “stari ni novi vladar” nisu odgovorili na javni poziv tuzlanskog aerodroma.
Pitanja iz ovog teksta su važna ali ne zato da bi se utvrdila nečija odgovornost, na kraju krajeva greške se prave i sa najboljim namjerama. Važna su za budućnost Aerodroma jer se bolest ne uklanja ublažavanjem simptoma već liječenjem uzroka bolesti. Zato ćemo ih ponoviti još jednom
– Zašto se na tuzlanski poziv nisu odazvale kompanije koje su već letjele ili još uvijek lete iz Tuzle, Ryanair i Wizz Air?
– Da li to znači da je Aerodrom Tuzla iz nekog razloga precrtan u planovima ovih kompanija i posljedično, da li će opstati sadašnje 3 linije Wizz Aira?
– U čemu je razlika u javnim pozivima Tuzle i Sarajeva i zašto je 5,5 puta manji iznos navedenim avio kompanijama bio interesantniji?