Po pisanju stranih istraživačkih medija, Bosna i Hercegovina se nalazi na sredini liste po jednostavnosti osnivanja firme (90 od 190). Povoljan geografski položaj, ugodna klima i prirodna bogatstva zasjene administrativne procedure i nestabilna politička struktura regiona. Budući da se bilježe pozitivni pomaci u digitalizaciji poslovanja, možemo očekivati jednostavniji pristup registraciji poslovne djelatnosti.
Značajan administrativni posao oko registracije firme možete sami uraditi, ali ako želite da isključite mogućnost pogreške i uštedite na vremenu, predlažemo da angažujete profesionalnu pravnu osobu. Ukoliko Vam je potrebna pomoć oko registracije d.o.o. obratite se Agenciji za računovodstvo i reviziju u Sarajevu.
Minimalni osnivački kapital za d.o.o. je 1.000 KM. U slučaju da postoji više vlasnika, svako odgovara do visine svog udjela a koji ne može biti manji od 100 KM.
Prvi korak pri registraciji je izrada osnivačkog akta. Osnivački akt može biti u formi odluke ili u formi ugovora. Svaki osnivački akt ima svoje obavezne dijelove. Osnivački akt sastavlja notar ili advokat a potrebni su mu slijedeći podaci:
- Ime i prezime, te adresa osnivača društva,
- Iznos osnivačkog kapitala,
- Ko je osnivač/osnivači,
- Ko je direktor, vođenje poslova i zastupanje društva (imenovanje lica ovlaštenih za vođenje poslova i zastupanje kao i za registraciju društva u sudskom registru),
- Koji je naziv društva, sjedište i djelatnost kojom će se društvo baviti,
- Prava i obaveze članova društva,
- Postupak u slučaju da neko od osnivača društva ne uplati svoj ulog u novcu do ugovorenog roka ili ne ispuni neku drugu dogovorenu obavezu,
- Izmirivanje troškova osnivanja društva (od strane osnivača ili nove kompanije),
- Posljedice neuspjelog osnivanja društva,
- Ovjeren potpis osnivača ili ovlaštenog zastupnika za registraciju društva u BiH.
Iznos osnivačkog kapitala uplaćujete na prelazni račun jedne od banaka u BiH (Uplatnica vam je potrebna kao dokaz koji prilažete sudu).
Registracija kod općinskog suda – Registracija se vrši kod odjeljenja registra za upis pravnih lica. Podaci koji se unose u registar su podaci o osnivanju, spajanju i okončanju predmeta upisa, osnivanju ili okončanju dijela predmeta upisa, sve promjene statusa koje uključuju promjene u formi organizacije predmeta upisa, podaci o predmetu upisa koji su relevantni za pravnu korespodenciju i njihove promjene, podaci o bankrotu i likvidaciji procesa, podaci o započetoj proceduri ukidanja predmeta upisa kao i drugi pravno propisani podaci. Za registraciju je neophodno dostaviti sljedeću dokumentaciju:
- Zahtjev za registraciju,
- Osnivački akt,
- Dokaz o uplati osnovnog kapitala na privremeni račun u banci,
- Dokaz o uplati sudske takse i potvrda o uplati takse za objavljivanje oglasa o osnivanju firme u Službenim novinama FBiH,
- Potvrda iz poreske uprave o nepostojanju duga,
- Ovjeren potpis lica ovlaštenog za zastupanje firme u unutrašnjem i vanjskom prometu,
- Izjava direktora o prihvatanju dužnosti.
Platiti administrativne troškove i preuzeti Rješenje o registraciji kompanije od Suda.
Izrada pečata – Nakon završene registracije izrađujete pečat na kojem stoji naziv vaše firme. Da biste mogli izraditi pečat potrebno je da priložite i kopiju rješenja o upisu društva u sudski registar.
Potpisati Ugovor sa Agencijom za računovodstvo i Ugovor o zakupu prostora.
Zahtjev za izdavanje statističkog, ID broja i šifre djelatnosti – Nakon završene registracije, potrebno je da vašu firmu registrujete u Registru preduzeća u Zavodu za statistiku. Poreznoj Upravi podnosite Zahtjev za dobivanje ID broja i Obavještenja o razvrstavanju na šifru djelatnosti.
Otvaranje transakcijskog računa u banci – Da biste otvorili žiro-račun u banci potrebno je dostaviti kopije sljedećih dokumenata:
- Rješenja o upisu u sudski registar ,
- Rješenje o identifikacionom broju,
- Identifikacioni dokument za osobe koje trebaju dobiti punomoć za žiro-račun koji se otvara,
- Ovjeren potpis ovlaštenih osoba za platni promet.
Slijedeći koraci su plaćanje komunalne takse, izrada ugovora o radu te prijava društva i zaposlenih u poresku upravu.
Da biste prijavili firmu u nadležnu poresku upravu potrebni su vam slijedeći dokumenti:
- Rješenje o upisu u sudski registar,
- Rjesenje o matičnom/identifikacionom broju,
- Obrazac za prijavu kompanije.
Za registraciju zaposlenih potreban je sljedeći dokument: Odgovarajući obrazac za upis u jedinstveni registar (može se preuzeti kod nadležne Porezne uprave prema sjedištu tvrtke).
Podnošenje zahtjeva za inicijalnu fiskalizaciju i ugovaranje sa ovlaštenim serviserom je slijedeći korak.
Pribavljanje dozvole za obavljanje djelatnosti. – Nadležnom općinskom ili kantonalnom organu (zavisno od djelatnosti) trebate podnijeti izjavu o ispunjavanju tehničkih uslova poslovnog prostora radi početka obavljanja djelatnosti. Kako bi pribavili ovu dozvolu potrebno je da dostavite sljedeće dokumente:
- Zahtjev za dozvolu,
- Punomoć, osim ako direktor sam ne poduzima potrebne korake,
- Dokaz da kompanije ima poslovni prostor i potrebnu opremu,
- Dokaz o registraciji direktora i uposlenika u poreznoj upravi,
- Dokaz o izmirivanju administrativne takse,
- Stručno mišljenje o zaštiti od buke,
- Potvrda o električnim instalacijama,
- Potvrda o zaštiti od požara.
Vremenski period trajanja registracije d.o.o. od dostavljanja potpune dokumentacije sudu do dobijanja Rješenja je 10-20 dana.