Vozilima sa Euro 4 motorom već od 1. maja bit će zabranjen uvoz u BiH. Rezultat je ovo zajedničkog rada Udruženja ovlaštenih autotrgovaca BiH i Privredne komore Federacije, a glavni razlog za pokretanje ovako rigoroznih mjera je …zagađen zraka.
„Mi smo za tu opciju baš zbog zaštite okoliša, a i samih kvarova na vozilima, jer se kod nas bukvalno uvoze neka vozila, koja se nigdje, osim u Bugarskoj, Makedoniji itd ne mogu prodavati i registrovati, dok to u Bosni i Hercegovini još uvijek može.“ – kazao je Dejan Pavić, član Udruženja ovlaštenih autotrgovaca BiH.
Samo u 2017. godini u BiH je uvezeno oko 70 hiljada polovnih automobila, od kojih je najviše upravo sa Euro 4 motorom.
„2018. Godine uvezeno je oko 82.900, skoro 83.000. To znači da smo za 13 hiljada uvezli više smeća nego u prethodnoj godini. To su uglavnom vozila sa Euro 4 motorom, jer gledamo da što jeftinije prođemo, a na zagađenje nećemo gledati.“ – dodao je Pavić.
Obzirom da će za automobile sa Euro 5 motorom građani morati izdvojiti u prosjeku od tri do pet hiljada KM više, Pavić ističe da će na taj način i država imati veće prihode jer bi se na skuplja vozila plaćale i skuplje dadžbine. Iz resornog državnog ministarstva ne slažu se ni sa jedom od ovih tvrdnja.
„Ne očekujemo neke veće poremećaje obzirom da smo prije tri godine donijeli odredbu koja se tiče Euro 4, a otprilike neke tri godine je razlika između Euro 4 i Euro 5 standarda tako da ne očekujemo nikakve posljedice. Ovaj dio ne radimo uopšte da bismo povećali neke prihode, prihodi su isti, ništa se bitno nije promijenilo osim što sada imamo kvalitetnija vozila koja se uvoze u Bosnu i Hercegovinu.“ – kazao je za RTV Slon Zoran Andrić, pomoćnik ministra prometa i komunikacija BiH.
A da li su zaista kvalitetnija vozila sa Euro 5 motorom od ovih sa četvorkom i da će odluka o zabrani uvoza uticati na smanjenje zagađenje zraka u našoj zemlji, ipak najbolje znaju automehaničari.
„Razlika između Euro 4 i Euro 5 motora je prvenstveno u čišćenju izduvnih gasova, Euro 4 nema vodenohlađeni ventil za razliku od petice koja to ima.
– Da li to znači da Euro 5 motor ne zagađuje okolinu i vazduh?
Ne, svaki motor zagađuje okolinu. Problem sa Euro 5 motorom kod nas je što se pojedini dijelovi ukidaju i filteri se začepljuju.“ – rekao je Amir Alajbegović, automehaničar.
S druge strane, država problem zagađenja zraka namjerava riješiti na još jedan način. Naime, do 31. decembra ove godine bit će ukinute carine na uvoz električnih automobila u Bosnu i Hercegovinu. Time bi se, navode iz državnog Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa, stvorio bolji ambijent za razvoj ove vrste automobilske industrije.
„Mi smo također sa ovom odlukom naprvili još jedan iskorak u smislu izjednačavanja tržišnih uslova na regionalnom nivou kroz harmonizaciju carinskih stopa kao što je to u zemljama CEFTE, tako da smo doveli te naše privredne subjekte u ravnopravan položaj na regionalnom nivou u smislu postizanja ciljeva ove odluke.“ – kazao je Hajrudin Podbićanin, pomoćnik ministra u Ministarstvu vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH.
Iako se čini da su vlasti u Bosni i Hercegovini spremne preći ovaj veliki korak i početi uvoziti električne automobile, činjenica je da u cijeloj zemlji postoje tek tri punionice za električna vozila. Iako je smanjenje zagađenja zraka glavni razlog zbog kojeg je stopiran uvoz automobila sa Euro 4 motorom, činjenica je da će zrak u BiH i dalje biti zagađen sve dok se cestama u našoj zemlji budu i dalje vozili euro 3, 2 pa i motori sa oznakom 1… stari više od 35 godina.
Taj zakon guraju auto dileri koji na stnju imaju jos euro3 vozila i neznaju kud sa njima u celoj evropi mozes voziti euro i 3 i 4 ali indistrija ne zagadjuje zrak i okolinu kao kod nas,ali na industrijalce ne smiju.