Problem je nastao zato što carina, odnosno UIO BiH u carinskom postupku ne poznaje homologaciju kao uslov za carinjenje i za njih je još važeća Odluka o zabrani uvoza vozila starijih od sedam godina koju je donio Savjet ministara prije deset godina. U UIO pojašnjavaju da su više puta upozoravali nadležne da proces homologacije ne može početi sve dok se ne usklade zakonski i podzakonski akti jer puno je protivrječnosti i u pravilnicima i u odlukama.
“Dok god se ne ukine Odluka o zabrani uvoza vozila starijih od sedam godina i ne donese nova kojom UIO može kao uslov za carinjenje zahtijevati potvrdu o homologaciji, mi ne možemo cariniti takva vozila”, kazao je Ratko Kovačević, portparol UIO, i dodao da homologaciju prepoznaje samo Zakon o bezbjednosti saobraćaja na putevima BiH i to kao uslov za registraciju vozila.
Kovačević naglašava da pored procesa carinjenja još dosta pitanja nije riješeno, a jedno od njih je i šta s vozilom koje uđe u postupak carinjenja, a ne prođe homologaciju. “Takvo vozilo ne može u zemlju iz koje dolazi, a ne može ni da uđe u BiH. Postavlja se opravdano pitanje šta onda s tim vozilom”, kazao je Kovačević i dodao da će sasvim sigurno takvih slučajeva biti. Nezvanično saznajemo da je na jednom od sastanaka između predstavnika ministarstava i UIO bilo prijedloga da se napravi fabrika koja bi uništavala vozila koja uđu u proces carinjena, a ne dobiju potvrdu o homologaciji, što je prema riječima stručnjaka potpuna besmislica. Drago Talijan, direktor Centra za motorna vozila i konzorcijuma koji provodi sistem homologacije, rekao je u petak da ih birokratija sprečava da krenu sa sistemom homologacije.
“Što se nas tiče, mi smo spremni i stanice za tehnički pregled vozila su spremne, ali problem je s carinom i ministarstvima spoljne trgovine i ekonomskih odnosa i Ministarstvom prometa i komunikacija”, kazao je Talijan. Naime, Odluku o zabrani uvoza vozila starijih od sedam godina van snage treba da stavi Savjet ministara i to na prijedlog Ministarstva spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH. Ovo ministarstvo treba da donese i drugu odluku koju bi usvojio Savjet ministara, a koja bi omogućila da UIO BiH u carinskom postupku od građana traži homologaciju kao uslov za carinjenje vozila.
Uvođenje homologacije omogućilo bi da građani BiH mogu uvoziti vozila i do 12 godina starosti, a jedini uslov bio bi da vozilo posjeduje evro tri motor. U Ministarstvu vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH juče nismo uspjeli saznati kada se može očekivati da se pred Savjetom ministara nađe odluka o ukidanju Odluke o uvozu vozila starijih od sedam godina i nova odluka prema kojoj bi UIO mogla cariniti homologizovana vozila.Dobro upućeni u ovu problematiku ističu da bi donošenje novih odluka, kojima bi konačno mogao otpočeti sistem homologacije, moglo potrajati još jako dugo.
Homologacija
Homologacija podrazumijeva provjeru i usklađenost vozila sa evropskim bezbjednosnim i ekološkim standardima. Homologacija se radi na osnovu evropskog ECE pravilnika o homologaciji. Proces homologacije u BiH podrazumijevaće provjeru 97 pravilnika koji su propisani ECE pravilnikom, a koji se odnose, prije svega, na bezbjednost i ekološke standarde.
EURO 3
EURO 3 je standard koji određuje koliko izduvni gasovi mogu sadržavati štetnih čestica u različitim uslovima korištenja automobila kao i koliko pređenih kilometara motor mora izdržati, a da pritom emisije tih čestica mogu odstupati samo u određenom procentu. U vozila koncerna WV (WV, “Seat”, “Škoda” i “Audi”) motori sa ovim standardima uvođeni su od 1998. godine, dok su ostali proizvođači tek od 2000. godine počeli ugrađivati motore s tim standardima.
(SodaLIVE.ba/Nezavisne novine)