Nerijetko se dešava da kupci u tržnim centrima i trgovinama slučajno obore, razbiju ili polome neki od proizvoda te taj isti proizvod moraju da plate, barem im tako predstave prodavači.
Potvrdila je to i čitateljka Faktora koja je u jednoj trgovini razbila bočicu jednog proizvoda te je isti morala platiti.
– Desilo se to sasvim slučajno, dok sam prolazila između redova sa policama, te sam tašnom zakačila proizvod koji je pao sa police i razbio se. Radnice u trgovini su tražile da to i platim – kazala je čitateljka.
Međutim, kako su nam kazali iz Ureda obudsmana za zaštitu potrošača u BiH, tek kupovinom proizvoda „rizik propasti ili oštećenja prelazi na potrošača“.
– Zakonom o obligacionim odnosima propisano je da roba koja je izložena na policama s cijenom predstavlja ponudu za kupca, potrošača, i do momenta kupovine proizvoda i predaje stvari kupcu, rizik slučajne propasti ili oštećenja stvari snosi trgovac koji je takvu robu izložio u trgovini – pojašnjavaju iz Ureda.
Trgovine su često pretrpane robom te se kupci htjeli ili ne, moraju provlačiti između polica.
– Trgovci moraju biti svjesni tog rizika, da se zbog prenatrpanosti robom i skučenog manipulativnog prostora za potrošače, mogu desiti oštećenja ili propast robe – kazali su za Faktor iz Ureda.
Iz Ureda ombudsmana dalje navode da je Pravilnikom o uslovima minimalne tehničke opremljenosti poslovnih prostorija za obavljanje trgovinske djelatnosti u FBiH propisano da prodavnice moraju biti opremljene policama, tezgama, prodajnim stolovima tako da širina opreme između njih iznosi najmanje 1,20 metra i omogućava nesmetano kretanje kupcima i zaposlenom osoblju.
– Prostor za potrošače ne smije biti zapriječen robama, niti ambalažom korištenih proizvoda. Roba u prodavnici se ne smije držati ispred vitrina i polica. Trgovci su obavezni da prodaju proizvode odnosno pružaju usluge potrošačima na način koji nije u suprotnosti s dobrim poslovnim običajima. Zakonom o zaštiti potrošača u BiH predviđena je novčana kazna za trgovca u iznosu od 2.500 do 5.500 KM ukoliko prodaje robu protivno dobrim poslovnim običajima – ističu.
Institucija ombudsmena za zaštitu potrošača u BiH poziva potrošače na oprez te ističe da je neophodno da se radi na njihovoj edukaciji.
– Stalno ukazujemo na osnovno potrošačko pravo izbora u smislu da za svoj novac imaju pravo na robu jednakog kvaliteta, bez nepotrebnih komplikacija s trgovcima, te da biraju trgovine u kojima se njihova prava ne dovode u pitanje i svaki put kad im se desi kršenje prava, reaguju i kontaktiraju tržišnu inspekciju i druge organe nadležne za zaštitu potrošača – poručuju iz Ureda ombudsmana.
Neophodno je, ističu, i povećati inspekcijski nadzor kako bi trgovci svoju praksu podveli pod zakonske okvire kako ih ni potrošači, kupci, ne bi izbjegavali.
Iz Konzuma za Faktor su kazali da nenamjernu štetu koju napravi kupac snosi njihova firma.
– Nama u Konzumu su kupci uvijek na prvom mjestu, te eventualna nenamjerna šteta koju kupci povremeno naprave tako što pri obavljanju kupovine obore proizvod s police i slično, se refundira iz budžeta kompanije. Trošak za slučajno načinjenu štetu ne snose kupci kao ni naši zaposlenici. Želimo da se kupci kod nas osjećaju ugodno i da nam se sa zadovoljstvom vraćaju – kazala je Selma Ovčina, PR Konzuma.
Iz drugih trgovačkih lanaca na upit Faktora nisu odgovorili.
Ko snosi stetu kad prodavac isporuci robu na kucnu adresu a nekompletnu i kad reklamiras kaze ;-Mi to tako i tako ugradjujemo i tacka.A ta ugradnja o kojoj pricaju nema zive veze sa dobrom funkcijjom toga dijela.