Sa desetim mjesecom u godini stigli su nam hladniji dani praćeni nižim temperaturama i kišnim vremenom.
Sa njim se vozači susreću sa određenim problemima među kojima je i problem zamagljenih stakala u automobilu.
Najprostiji i najbrži način za odmagljivanje stakala je korišćenje klima uređaja.
Ali kako klima uređaj uopšte pomaže u ovom slučaju? Tako što isušuje vazduh, tj. izvlači vlagu iz njega. Još ako se vazduh zagrije, efekat je znatno bolji.
Temperaturu i snagu puhanja podesite na maksimum, usmjerite vazduh ka staklima i uključite klima uređaj.
Kod mnogih automobila ova procedura je automatizovana i aktivira se pritiskom na dugme ili okretanjem komande za usmjeravanje vazduha na odgovarajuću poziciju.
Ako ne znate kako se aktivira ova funkcija, pročitajte uputstvo za korištenje svog automobila.
Na primjer, kada pritisnete dugme za odmagljivanje stakala, automatski će se aktivirati klima, ventilator će se uključiti na maksimum, upaliće se grijači stakala i usmjeriti vazduh ka staklima. Postavlja se pitanje šta sa automobilima koji nemaju klimu?
Kod njih temperaturu i snagu puhanja treba podesiti na maksimum i usmjeriti vazduh prema staklima. Pomaže i da se spuste prozori za oko 1 cm, pošto se tako ubrzava strujanje vazduha.
Međutim, nema univerzalnog rešenja, bar na duže staze, pošto u vozilu može da postane pretoplo, otvaranje prozora kada pada kiša nije baš dobra ideja i slično. Stoga eksperimentišite sa temperaturom, usmjeravanjem vazduha i drugim stvarima u skladu sa vremenskim prilikama i time koja stakla se najviše magle.
U svakom slučaju nemojte da koristite recirkulaciju vazduha iako to na prvi pogled djeluje kao logično rešenje ukoliko npr. pada kiša. Recirkulacija samo čini stvari još gorim.
Zato, ukoliko nemate klimu u autu, pokušajte neku od sljedećih taktika. Kupite neko od sredstava protiv magljenja stakala.
Možete da nađete razna sredstva protiv magljenja, koja se nanose na razne načine. Tu su razni sprejevi, ali i maramice za brisanje kojima se na staklo prilikom brisanja nanosi nešto protiv magljenja.
Neka od tih sredstava su više efikasna, neka manje – zavisi i od toga da li ih pravilno koristite, koliko dugo će njihovo dejstvo da traje i slično.
Postoje i brojna „narodna“ rješenja. Nećemo ulaziti u njihovu efikasnost, ali ukoliko imate ovaj problem, lako možete da ih testirate.
Prvo treba dobro oprati stakla. Zatim ih premažete limunovim sokom, medicinskim alkoholom, rastvorom deterdženta za suđe (on na staklu ostavlja tanak sloj koji spriječava magljenje, ali ga treba ga dobro utrljati da ne ostanu fleke).
Tu je i pjena ili pasta za brijanje ili običan sapun, koje također treba dobro utrljati zbog mogućih fleka. Važna je prevencija – čista stakla se manje magle
Pokazalo se da je prljavo staklo u velikoj mjeri podložnije magljenju od čistog stakla. Naravno, i kod prljavog stakla pomaže ako se staklo tretira sredstvima protiv magljenja.
Ali činjenica je da se čista stakla bez ikakvih nanijetih sredstava u odnosu na prljava u određenoj mjeri teže zamagljuju, a lakše brišu i odmagljuju. Stoga savjetujemo da se potrudite da stakla budu čista. Filter kabine (polen filter, filter klime) – njegova zamjena pomaže
Filter kroz koji vazduh ulazi u kabinu možete da zovete kako želite, ali ako je on veoma prljav, može u velikoj meri da utiče na pojavu kondenzacije na staklima. Svaki izvor vlage u kabini potpomaže pojavu zamagljenih stakala
Tokom zime ili kada pada kiša, nije baš lako ispratiti ovaj savjet, ali pokušajtje da izbacite svaki izvor vlage iz automobila. Daćemo vam samo neke savete:
- otresite snijeg sa cipela i odeće prije ulaska u automobil
- koristite gumene patosnice koje sprječavaju da voda prodre u tepih i redovno ih istresajte (izbacujte vodu iz njih)
- provjerite da li voda prodire u kabinu kroz kedere (gume oko vrata). Možete da ih istrljate kredom po dodirnim površinama i zatim na osnovu tragova otkrijete gdje postoji rupa
- očistite sve zapušene otvore za odvod vode, kako voda ne bi prodirala u sistem za ventilaciju
- proverite da li se negdje u sistemu za ventilaciju skuplja voda
- potražite druge mogućnosti ulaska vode u putnički prostor ili prtljažnik
Proverite da li curi antifriz iz grijača kabine
Ukoliko antifriz curi unutar kabine, on isparava i „lijepi“ se za stakla i time ih čini znatno podložnijim magljenju. „Masna“ stakla se lakše magle nego čista stakla.
Zato potražite tragove curenja rashladne tečnosti, odnosno antifriza iz grijača kabine (tzv. malog hladnjaka), kao što su vlažne fleke na tepihu, slatkast miris (naročito kada radi grijanje) i ubrzano zamašćivanje stakala.
Takođe proverite da li opada nivo rashladne tečnosti. Čak i ukoliko nema tragova, postoji mogućnost da je došlo do curenja. Zbog čega se se stakla uopšte magle?
Vazduh sadrži određenu količinu vlage. Topliji ima više vlage nego hladan. Zato kada topao vazduh dođe u dodir sa nekom hladnom površinom, kao što je vjetrobran zimi, vodena para se kondenzuje i ostaje na njemu (i drugim staklima) u obliku sićušnih kapi.
Naime, da bi uopšte došlo do kondenzacije, temperatura te hladne površine mora da se spusti do određene granice. Ta granica ili tačka naziva se tačka rose, a tu su i razni drugi faktori, kao što je relativna vlažnost vazduha i pritisak.
Najlakse nazvati onog ko je auto napravio.
Jbt sunce