Prilagođavanje, ionako skupih automobila (limizina i SUV), sasvim je normalna pojava u ovoj niši automobilske industrije. I kako tehnologija bude napredovala i očekivanja ultrabogatih potrošača će se povećavati, jer filozofija današnje potražnje i ponude, koju savršeno razumije proizvođač, je da današnji vozač nije samo putnik već je i aktivni učesnik u kreiranju izgleda automobila i njegove funkcionalnosti.
A gdje je u ovoj tržišnoj realnosti Bosna i Hercegovina? Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje 2023.godine u zemlju je uvezeno 9364 nova atomobila.U top deset najskupljih automobila uvezenih u BiH dominiraju Mercedes i Porsche, a na listi top 10 najprodavanijih automobila u prošloj godini našao se i jedan Ferrari.
“Što se tiče luksuznih automobila ne postoji tržište koje ih sebi ne može priuštiti”, kaže Armin Mulović, brend menadžer marke Porsche za BiH u kompaniji Porsche BH i pojašnjava da je u njihovoj kompaniji sektor za posebno personalizirane automobile postojao oduvijek, ali je trend rasta u broju klijenata koji žele takve automobile, primjetan od 2018., i 2019. godine.
“To je period kada tržište luksuznih automobila biva prepoznato i u BiH. Kada takvi automobili prestaju biti upadni na cestama. Oni su naročito danas normalna pojava. Tržište BiH možda jeste specifično, ali nije siromašno i ono je tržište kako nekih srednjih vrijednosti tako i luksuza”, govori on.
Period nakon covida pokazao je, napominje, da su ljudi spremni sve više i više da ulažu da bi imali jedan specifičan automobil po čemu bi se izdvajali kada se govori o luksuzu.
Na pitanje koliko su prošle godine isporučili posebno prilagođenih automobila, on kaže:
“Od 107 naručenih automobila, od kojih je svaki imao neke svoje specifičnosti, možda je nekih 20 bilo sa izrazito specifičnim zahtjevima od strane kupaca u smislu dodatne opreme.”
Od dizajna interijera, tehnoloških nadogradnji do boje
Osim vremena, izrada specijaliziranih automobila traži i veliko umijeće njihovih dizajnera. Uzimajući u obzir da sam ekskluzivitet automobila koji vidimo kod svih proizvođača luksuznih automobila raste, samim time i cijene automobila rastu.
Dodatne, posebne opcije koje klijent poručuje, pojašnjava naš sagovornik, izuskuju i dodatna ulaganja, pa je takav jedan automobil investicija koja zadovoljava određene potrebe klijenta.
Najskuplji personalizirani automobil u BiH koštao je više od 500.000 KM, i ta suma je još uvijek mnogo manja u odnosu na one koje izdvajaju najbogatiji članovi društva na globalnom nivou. Ono što je evidentno, tradicionalne funkcionalnosti automobila više nisu među glavnim adutima proizvođača luksuznih automobila. Klijent danas, neovisno o geografskoj tački, želi automobil koji će biti usklađen sa njegovim životnim stilom.
Od dizajna interijera, tehnoloških nadogradnji do boje. I ne samo boje, kupac je sada u mogućnosti da bira brojne varijante njenih podtonova i svaki dio svoga vozila uredi tako da on odražava njegov jedinstven stil.
Tako naprimjer, da bi kupac u BiH dobio boju automobila koja nije iz reda standardnih paleti boja, svoje vozilo će čekati tri mjeseca duže od redovne isporuke i vjerovatno povećati cijenu svog automobila za oko 12.000 eura.
Nije hir, već budućnost automobilske industrije
Od ventilacije do masaže sjedišta, ambijentalnog osvjetljenja unutar vozila koje treba da bude perfektno, pogotovo u noćnoj vožnji, pa do usklađivanja boje konaca korištenih u unutrašnjosti vozila sa bojom eksterijera vozila…, sve su to samo neki od detalja i finesa na koje uz najsavremeniju digitalizaciju vozila, te druge tehnološke odlike, obraćaju pažnju i traže bh. kupci automobila koji žele iskusiti personalizirano iskustvo vožnje.
“Jednostavno, klijent sve više koristi vozilo kao neki prostor, odnosno drugi dom gdje provodi najviše vremena”, govori Mulović.
I na kraju, uzimajući u obzir statistiku i trendove na globalnom nivou kao zaklučak se nameće da trend personaliziranih vozila i u 2024.godine nije samo hir, već očito budućnost automobilske industrije.