fbpx
Ad image

Microsoft, Coca-Cola, Starbucks, HP… Nitko od njih više se ne oglašava na Facebook-u. Evo i zašto

6 min. za čitanje

Aktivisti koji djeluju u sklopu kampanje Stop Hate for Profit (bos. zaustavite mržnju za profit; SHFP) uspjeli su nagovoriti nekoliko velikih firmi da se prestanu oglašavati na Facebooku, ali i nekim drugim društvenim mrežama, koje, kako tvrde aktivisti, ne rade dovoljno na uklanjanju govora mržnje i rasističkog sadržaja, piše BBC.

Proizvođač sportske opreme Adidas, proizvođač automobila Ford i tehnološka tvrtka The Hewlett-Packard Company (HP) prestali su se oglašavati na Facebooku te su se tako pridružili Coca-Coli, multinacionalnoj firmi Unileveru i američkom lancu kafića Starbucks koji su također povukli svoje oglase sa spomenute društvene mreže. Internetski portal Axios piše da se Microsoft u maju prestao oglašavati na Facebooku i Instagramu (Facebook mu je vlasnik) zbog bojazni oko nedefiniranog “neprimjerenog sadržaja”.

Društvena mreža i internetski forum Reddit povukli su poteze koji za cilj imaju uklanjanje govora mržnje sa svojih platformi te su tako pritisnuli Facebook da napravi isto.

Može li bojkot Facebooku nanijeti štetu? Apsolutno, jer Facebook najviše zarađuje od oglasa. David Cumming iz tvrtke Aviva Investors rekao je za BBC da gubitak povjerenja i percipirani izostanak morala može “uništiti tvrtku”. Cijena Facebookove dionice u prošlog je petka pala za osam posto, što je, barem u teoriji, iz džepa direktora Marka Zuckerberga izbilo 7,4 milijardi dolara.

Problem, ili ne?

Može li bojkot prerasti u egzistencijalni problem za Facebook? Nije do kraja jasno.

Bojkot Facebooka nije prvi puta da su velike tvrtke bojkotirale neku društvenu mrežu ili srodnu platformu. Svjetski poznate tvrtke prije tri su godine bojkotirale YouTube jer su se njihovi oglasi prikazivali prije, tokom i poslije rasističkih i homofobnih videa. Taj je bojkot u međuvremenu pao u zaborav. YouTube je promijenio svoju politiku oglašavanja, a Google, YouTubeov vlasnik, danas posluje sasvim dobro. Još je razloga za skepsu prema bojkotu Facebooka.

Kao prvo, mnoge su se firme obvezale na bojkot u trajanju od mjesec dana i to u julu ove godine. Kao drugo, i možda još važnije, većina Facebookovih prihoda od oglasa dolazi od firmi koje se klasificiraju kao male i srednje. CNN piše da je 100 najrastrošnijih brendova prošle godine na Facebook oglašavanje potrošilo 4,2 milijarde dolara, što je oko šest posto Facebookovih ukupnih prihoda od oglašavanja. Velika većina firmi srednje veličine za sada ne bojkotira Facebook.

Mat Morrison, šef za strategiju u oglašivačkoj agenciji Digital Whiskey, rekao je za BBC da si ogroman broj manjih firmi jednostavno ne može priuštiti bojkot. On kaže da se te tvrtke oglašavaju na Facebooku jer su ti oglasi jeftiniji od onih na televiziji te zato što preko Facebooka mogu bolje doprijeti do svoje publike. “Mi možemo opstati isključivo zahvaljujući pristupu tim detaljno definiranim publikama, publikama koje nisu publika masovnih medija. Mi ćemo se nastaviti oglašavati na Facebooku”, pojasnio je.

Meta za lobiste

Facebook se doima kao odlična meta za lobiste, budući da jedna osoba, Mark Zuckerberg, u svojim rukama drži veliku moć odlučivanja. Ako on želi nešto, on to dobije. Lobist mora uvjeriti samo jednog čovjeka. No, vrijedi i obrnuto. Drugi dioničari na Zuckerberga ne mogu vršiti pritisak kao što je to slučaj u drugim tvrtkama. Ako on ne želi nešto napraviti, to se neće dogoditi.

Zuckerberg je dosad pokazao da ga se u ovom slučaju može “mrdnuti”. Facebook je prošlog petka objavio da će označavati sadržaj koji promovira mržnju te da će ovog tjedna najaviti još poteza. To neće biti dovoljno da se zaustavi SHFP.

Reddit je u ponedjeljak zabranio podforum “The_Donald” koji je posvećen sadržaju koji je povezan s aktualnim predsjednikom Sjedinjenih Američkih Država Donaldom Trumpom jer je uočio da njegovi članovi zlostavljaju i prijete drugim korisnicima. Dakako, nije riječ o službenom podforumu, ali je riječ o mjestu koje je Trumpa podržavalo, najčešće pomoću memova. Reddit je prije zabrane smanjio doseg objava koje su stvarane u tom podforumu. Uz to, platforma za emitiranje uživo Twitch (u vlasništvu Amazona) zabranila je program koji je vodila Trumpova izborna kampanja. Iz Twitcha su rekli da su dva videa s Trumpovih skupova prekršila pravila o dijeljenju sadržaja koji promovira mržnju.

Trump je u jednom od dva sporna videa ustvrdio da Meksiko u SAD šalje silovatelje, a u drugom je opisao fiktivnog Meksikanca koji provaljuje u dom Amerikanke. Prvi je nastao 2015. godine, a drugi ranije u lipnju ove godine. “Ne radimo iznimke kada je riječ o političkom sadržaju ili vijestima”, rekli su iz Twitcha.

BBC piše da ovo biti turbulentna godina za društvene mreže. No, tvrtke uvijek gledaju bilancu. Ako su u zelenom, možda ne treba napraviti nikakve promjene. Zakoračimo li u jesen bez da je bojkot Facebooka prestao, onda bismo mogli svjedočiti velikoj prekretnici u funkcioniranju društvenih mreža.

Pitali ste nas koje su stvari najvažnije prilikom punjenja baterije kako bi ona trajala duže i bila na svom vrhuncu – evo četiri pravila, koja ćete lako primeniti i duže uživati u telefonu.

Podijeli ovaj članak
2 komentara
Subscribe
Notify of
2 komentara
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments

Korporacije koje sluze iskljucivo ljevicarskoj ideologiji zele potpuno zabraniti svaki oblik razmisljanja i ponasanja koji nije u skladu s njihovom sektom. Iako je Facebook fundamentalno lijevo orijentisan, godinama odbijaju biti moralna policija i uklanjati sadrzaj koji ne podrzava neo-liberalnu propagandu. Ovo je pokusaj ostalih korporacija da prisile Facebook na prekrajanje historije i uklanjanje svega sto danasnja poremecena ljevica u Americi ne odobrava, i da sav sadrzaj na socijalnim mrezama iskljucivo forsira njihovu stranu price.

“Nešto što im , još nije, u potpunosti uspjelo je – da maznu uspomene. Jedino one su bile gruntom svakog insana . Činile su se neotuđivim i , onako čuvane duboko u duši, nedostupnim. I do kojih bezdušni prodavači šećerne magle ,za sada , nisu mogli da dosinu.

Svašta su probali .Čak su skontali i tu ujdurmu da insane namame i da, zarad malo pažnje,

u šejtanskom kolu igraju.

Da pod maskom lažne slobode globalnog sijela navuku svakoga da im taj jedino preostali dio nečega ,što se i malo moglo nazvati “svojim”, otvori i velikodušno im pred noge prinese.

Zaslijepljeni svjetlima i zaglušeni eksplozijama globalnog derneka , nisu primjećivali da su ostali” bez sebe” ,protjerani u progonstvo i da su zarad kaleidoskopa šarene laže sami sebi katil-ferman ovjerili.”

(Milenko B. “Dernek u surgunu” 22.ianuar 2013.)

Facebook je najperfidnija globalna ujdurma koja iz insana izvlaci i zadnji atom privatnost i zdravog direktnog dijaloga i ljude pretvara u programirane cipove koji sluze vrhu “sejtanske piramide”. Mnogi sa facebook-a nesvjesno “rade ” svo vrijeme zam malo virtualne paznje koja “hobotnicu”hrani i pravi ekstra-profit.A tu su i navedene firme. Nemam facebook,ne idem u MC Donalds;ne pijem kahvu u Starbuck-su;Coca -Cola je daleko od mene. “Jedino ” koristim internet koji je najminimalniji oblik nuznog”zla”. A,i on je mnogo…