fbpx
Ad image

Vašar u Puračiću – Tradicija okupljanja, druženja, trgovanja i zabave stara preko stotinu pedeset godina

8 min. za čitanje

2014. godine naš kolumnista Sanel Prelić napisao je tekst vezan za vašer u Puračiću. Četiri godine poslije ponovit ćemo tekst…

Tradicionalni vašar u Puračiću je jedan od najstarijih i najposjećenijih događaja u Bosni i Hercegovini, gdje se već preko stotinu pedeset godina tradicionalno okupljaju, druže, trguju i zabavljaju ljudi iz raznih krajeva BiH i regiona.

Purački vašar danas  predstavlja jedno od rijetkih mjesta gdje možemo vidjeti i kupiti tradicionalne bosanske rukotvorine „zaboravljenog zanatstva” kao što su kovački i grnčarski proizvodi ili proizvodi od čiste vune, drveta i bakra. Ovaj iznimno značajan stari narodni skup daje krupno obilježje ukupnom životu stanovništva, ne samo Puračića i njegove okoline, već i šire regije, a naročito u privredno-trgovačkom smislu. Podatak da za tri dana vašara kroz Puračić prođe i do stotinu pedeset hiljada ljudi, govori da kupaca na ovom vašaru nikada ne nedostaje. Drugim riječima, trgovina na puračkom vašaru uvijek „cvijeta”.

Tako da tradicionalni vašar u Puračiću sigurno ima veliki kulturni i ekonomski značaj, prije svega za Puračić i njegovu okolinu, a dijelom i za cijelu Bosnu i Hercegovinu.

Tradicionalni vašar kao svetinja

Svake jeseni Puračić, sa dvadesetak sela koja gravitiraju oko njega, kao i brojni trgovci i gosti iz cijele Bosne i Hercegovine i regiona, tri dana žive u znaku tradicionalnog vašara. Vašar je za ovaj kraj uvijek bio i ostao svetinja u koju se nije diralo, jer sve što se ne može nigdje drugdje vidjeti, prodati ili kupiti, može na vašaru u Puračiću.

Ovaj vašar se održava u autohtonoj bosanskoj čaršiji Puračiću, staroj preko sedam stoljeća. U Puračiću danas živi oko četiri hiljade stanovnika. Za vrijeme vašara kroz tu istu čaršiju prođe i do stotinu pedeset hiljada ljudi.
[pull_quote_left]
Jedan od najvažnijih događaja u tradicionalnom narodnom životu stanovništva  Bosne i Hercegovine su vašari. U historiji društvenog života svih naroda u  BiH, od najstarijih vremena su prisutni razni i brojni godišnji narodni skupovi.
[/pull_quote_left]

Mogu biti: sajmovi, panađuri, derneci, pazari, proslave, koride, konjske trke, razni vjerski skupovi, ali najpoznatiji su oni koje narod starinom naziva vašar.

Bosanski vašari su uvijek bili vezani za stare gradove kao tradicionalna središta trgovine, zanatstva i bogatih poljoprivrednih krajeva.

Tačno se ne zna kada je održan prvi vašar u Puračiću. Prema jednom izvoru, purački vašar se prvi put spominje 1861. godine, dakle za vrijeme osmanske Turske vlasti. Već prvih godina, nakon dolaska Austro-Ugarske u Bosnu i Hercegovinu 1878. – 1879. godine, vašar je zvanično i dobio ovo ime.

Drugi izvor navodi da je sa otvaranjem pijace u Puračiću 1824. godine, tadašnja vlast ubrzo uvidjela njen značaj, pa se neko sjetio, da na godišnjicu, sredinom oktobra 1825. godine, organizuje godišnje dane pijace. To je urađeno u znak sjećanja kada je Puračić posjetio Husejn kapetan Gradaščević, radi svečanog otvaranja pijace. Od te godine, nastavljeno je sa organiziranjem godišnjih dana pijace. Te finalne pijace su se iz godine u godinu obogaćivale novom robom i načinom trgovine, pa su odmah ličile na vašar, ali se nisu zvale vašar. U vašarskom obilježju, na te finalne pijace, dolazili su karavani koji su donosili svilu, kadifu, nakite i raznorazne mirođije, da bi za tu prodatu robu na puračkoj pijaci kupovali so u Tuzli. Takvi karavani su u velikom broju dolazili iz Carigrada u dane godišnjih pijaca u Puračiću, da bi se do zime mogli vratiti nazad kući.

Tradiciju vašara u Puračiću prihvatili su svi koji žive u neposrednoj blizini i široj regiji kao svoju svetinju. Kažu da je iz tih razloga, za vrijeme Drugog svjetskog rata, u dane vašara rat  mirovao, jer su svi dolazili na vašar u Puračić. Vašar je u Puračiću uvijektrajao tri dana, i to 12, 13. i 14. oktobra, svake godine, i nikad mu se tradicija nije prekidala sve do posljednjeg rata na ovim prostorima. Nakon završetka zadnjeg rata tradicija vašera je nastavljena.

Zanemareni „čuvar od zaborava“ bosanske tradicije, kulture i identiteta

Iako je vašar u Puračiću ima funkciju „čuvara od zaborava“ bosanske tradicije, kulture i identiteta, o njemu se u medijima i u naučnim krugovima malo govori i obično se krivo poistovjećuje sa nečim što je primitivno i malograđansko.

Tradicionalni vašar u Puračiću je kao tema nedovoljno prisutan u medijima tuzlanskog kantona, a ostali mediji u BiH gotovo nikako o njemu ne izvještavaju. Ozbiljan profesionalni novinarski angažman u kojem bi se na pravi način prikazao kulturni i ekonomski značaj tradicionalnog vašara u Puračiću, uglavnom ne postoji.

[pull_quote_center]Od sjevernih, pa preko centralnih do južnih krajeva Bosne i Hercegovine održavaju se brojni vašari i svi su sa dugom tradicijom. Poznati su vašari  u Derventi, Tesliću, Tešnju, Travniku, Jajcu, Bugojnu, Gornjem Vakufu, Ljubuškom, Visokom, Maglaju, Gračanici, Puračiću, Brčkom, Gradačcu,  Bijeljini, Vlasenici, Srebrenici… Među najveće i najmasovnijne vašare spadaju oni u Posavini i dolini rijeke Spreče, tj. u gusto naseljenim i poljoprivredno  najbogatijim područjima Bosne. Radi se o čuvenim vašarima u Derventi, Brčkom, Bjeljini, Gračanici i Puračiću. [/pull_quote_center]

I institucije vlasti pridaju minimalan značaj i pažnju vašaru u Puračiću, dok u isto vrijeme finansijski, promocijski, organizacijski podržavaju mnoge druge događaje. Ali s obzirom na „politiku tala“, koja je široko rasprostranjena u BH politici prilikom konačnih odluka o tome šta je to bitno a šta ne,  činjenica da vlast za ovako važan tradicionalni događaj uopšte ne mari, nas više i ne iznenađuje.

Nužan strateški pristup…

Nužno je da se shvati kulturni i ekonomski značaj tradicionalnog vašara u Puračiću, pomogne u njegovoj organizaciji, te se isti promoviše kao turistička atrakcija. Smatram da je primjena naučnih saznanja iz oblasti medijskog menadžmenta nužna kako bi se tradicionalni vašar u Puračiću promovirao kao dio bosanskog identiteta i kako bi mu se eufeminiziralo konotativno značenje nečega što je primitivno i malograđansko. Potrebno je pospješitikvalitetniju mas medijsku prezentaciju i promociju vašara kroz sve oblike tržišnih komunikacija i propagandne reklame.

Organizatori vašara trebaju uspostaviti kvalitetnu partnersku mrežu sa određenim subjektima i organizacijama koje bi pomogle u promovisanju, finansiranju, sponzorstvu i oglašavanju vašara.To se prije svega odnosi na mrežu partnera u medijskim organizacijama jer bi njihovi savjeti o komunikacijskim, kreativnim i media strategijama mnogo bi pomogli medijskoj promociji i prezentaciji vašara. Jako je važno uspostaviti partnerstvo i sa relevantnim institucijama vlasti.

Sve ovo bi uticalo na još kvalitetniju izgradnju organizacione strukture i strategije, te još veći uspjeh budućih vašara u Puračiću.

Podijeli ovaj članak
31 komentara
Subscribe
Notify of
31 komentara
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments

po čemu je vašer skup primitivizma i ciganluka? Koja je razlika između VAŠARA i OKTOBARFESTA?

Mozda ovo zvuci da se porediti ne moze, ali cisto me zanima? Ispijanje piva pod satorima, rostilj i zene sa izbacenim sisama koje posluzuju tu pijanu masu? To je po EU standardima?

Organizcaij vašara je NULA! Tu su organizatori samo da pokupe lovu od jadnog naroda što će prodavati a računa nema… nema niša, nema ni izvještaja… završilo u džepovima pojedinaca. Zato je vašer NULA. Ništa Puračić nema od vašara, ništa se ne gradi i sve stagnira dok se kod pojedinaca gradi i kupuje… da je pametu pa da od vašara nešto napravi jer trenutna garnitura niti hoce niti je sposobna.

Samo vi pljujte po vašeru a eto vas u subotu da kupite Asimove halve 😉 a sad nešto pametujete…

skup primitivizma i ciganluka…

ciganluk pa eto. Nemal isto i sad kao i prije tih 150 godina

haha nek si im rekao haha skup primitivizma i ciganluka bolje se i sekspir nebi izrazio..ovi nasi primitivci biraju nacelnika po 3 puta zaredom..boje se promjena..kao novi ce im gore stanje napravit..dje ce gore od ovoga..

Mora i narodni ostališ da ima svoj dan, a moraju i oni koji se “gade na ostališ” da imaju gledat slične svom izgledu, a različite po duhovnim parametrima!

Eh da hoće organizatori da malo poboljšaju uslove i osvježe zgrade u okolici i na samom platou vašera bilo bi daleko ljepše….

hahahahahahahahha , blokirali momka sto je napisao da je CIGANLUK pa i jest cist ciganluk , buhahahahahaha i gle ove gore FB chateri sto se svadjaju kazu zeni da je BABUSKARA a ne vide sebe hahahahaha oj al oplaka XD

de ba nema narod pa se i ne raduje kao nekad davnoooo……pa sad pljuju po vaseru ….sta vrijedi otic nasmagat se svega i svacega i onda kuci praznih ruku 🙁

Bošnjak – ne pokazuj koliko poznaješ svoju opštinu. Puračić je imao telefon, vodu, čaršiju, pijacu, klub, vašer, asvalt, bukvu, dzamiju, crkvu, trotoare, autobusku stanicu i prije 30 godina… i prije 100 godina neke stvari. gospon Turkić nije uradio nista osim sto je prokopao carsiju jer se nadao napraviti nekakvu cesmu u centru – umjesto spomenika starog 50 godina. i kada je doslo iz … u glavu, to je asfaltirao, naravno narod je sve platio.
nakon toga don Turkic sa saradnicima grade kuce koje nisu mogli dok nisu dosli na vlast, mijenjaju se auta, kupuju razne stvari… a narod pojma nema koliko para zaradi MZ Puracic i Opstina Lukavac od vasera. Samo jedna informacija, 100KM je kvadrat na vaseru… a ima sigurno kilometar prostora…

NJIHA!? Može značenje ove riječi? samo sramotiš naziv Bošnjak

Nije mi jasno zasto je ovaj tekst o Vasaru uvrsten a i ispod njega ovaj video koji je demantovao sve napisano.
Gdje su rukotvorine?Sta su rukotvorine Bosanskog naroda?Na vide se,vide se samo Kineski proizvodi.Dajte ljudi mislite sta radite i nepisite o snu koji imate.Alkohol i prostitucija su glavna odlika ovog vaser.Toliko I tekst i video srozavaju istoriju i potojanje Purackog vasera
Pozdrav

Ma ja ciganlukk..a svi idete na taj ciganluk..ajte sutiteee …

Vasera je bilo i bice samo ce svake godine ostati isti ljudi da se svadjaju da li je krkanluk ili nije…jednostavno ako ti je krkanluk onda nemoj ici…ja licno ne idem ali brate ako ima ko voli nek ide pa ko god imao koristi od toga…

Treba malo inspekciju poslat da vidimo imal gore racuna i prijavljenih radnika hehe, kad znaju nas derat po gradu onda i gore poslat da vidimo gdje idu te pare kome u dzep od tih zakupnina. Stand 1m kvadratni puta 100 km pa vi sad bacite sve to na papir.Kome li u dzep ove pare idu?

Još jedan u nizu vašera od kojih Puračić neće imati koristi .Naizmjenično se smjenjuju čas SDP-eov povjerenik , čas SDA -ov predsjednik MZ u drugom mandatu .Pare dolaze i to dobre , ali Čaršija stagnira i propada .Ali gdje su pare , ako Čaršija ne mrda ???Šta je urađeno od prošlogodišnjeg vašera ili onog prije njega ? Kolika je zarada da li bar znaju mještani ?

Bacimo računicu:

Od zgrade Ambulante do pijace ima sigurno 1,5 (sigurno 2) kilometar a možda i više. Neka bude eto 1500 metara.

1500 x 100 = 150.000 KM

Takse na ovaj iznos, jedno 50.000 KM

Tezge na pijaci: Minimalno ukupna zarada 20.000 KM

Šatre: 3-4 x po jedno 5000 = 15.000 KM

Zabavni dio, minimalno – ukupno: 70.000 KM

Parking na stadionu, 1000 auta (minimalno u 3 dana) x 5KM = 5000 KM

Gruba računica je nekih 300.000 KM – MINIMALNO… u tri dana :/ :/ :/

Nema računa, nema izvještaja… nema ništa. Čaršija propala, ciganija se naselila u jezgro, mještani se iselili i dođu u Puračić kad umru a don Turkic nema stida i ponosan na svoj (ne)rad.

Ljudi evo moram da napišem. Dakle skup CIGANLUKA I PRIMITIVIZMA!!!
Nema tih halvi i poslastica koji će da me privuku u onu buvaru. Evo i od mene usporedba vašera u Puračiću i onog u Minhenu. Hoćeš da provozaš auto pa biraš između peglice i ferarija.
Hajd sad lupajte po minusima…

@svima
Svima gore istaknutim koji pljuju po vašeru i koji su ljubomorni što isti nemaju u svom mjestu poručujem da dotični ne dolaze na ovakve skupove i događaje pa će vjerovatno i njihovim odsustvom učiniti da vašer ne bude više skup ciganluka jer isti neće biti prisutni.
Što se tiče zarade i matematike tj proste ili grube računice, sve gore navedeno pomnožiti sa 10 puta, milioni su u pitanju!!!! Crknite svi od ljubomore al promjeniti ne možete da je vašer u PURAČIĆU a ne u vašim mjestima.
Pozdrav!

Jebo .ajku sve sami ekonomisti i stratezi te kulturni radnici.

nisu oni stratezi Filadendron, ti si strateg al za kanalizaciju, neki dan si to sam potvrdio

Poslije vašera će biti istraženo šta je legalno a šta nelegalno. Sva sreća pa postoji Zakon o pristupu informacijama i javnost mora znati koliko je prijavljenog prihoda i rashoda nakon vašera u Puračiću.

Sva sreća po IP adresi poznajemo od koga je komentar i ništa čudno – već očekivano. Neko se našao u komentarima naših posjetitelja.

S poštovanjem, Administrator

***Ubuduće se slobodno predstavite. Prijatnje (i gatanja) neće biti objavljene.

Gradski ficfirici su najglasniji na vaseru. Najmanje cete Puracana sresti dok prodjete vaserom, ali zato nazovi gradjana ima na svakom cosku. Ovdje glume a sutra su najzesci tamo. Kome se ne svidja taj na ovakve clanke nece ni uci. Ostali su samo pacenici jer ne mogu da ne dodju a moraju iz svog nazovi grada doci u jedno selo, koje usput postoji jos od 16. vijeka… Puno dakle prije nego su njihove gradske livade poceli nsaljavati, mozda cak i tadasnji stanovnici Puracica… Mi vam onda jelde dodjemo kao preci 🙂

Sto se tice pronevjera, sigurno ima i toga. Gdje god su velike pare, tu se i lopovija okuplja, a kada je kradja u pitanju, sve su stranke slozne. U Puracicu odavno postoji jedna grupica baraba nehljebara koji se na sve nacine okoristavju svim i svacim. Niko od njih nije previse obrazovan ni pametan, ali je narod tamo previse pitom, pa i krkan galamdzija moze namtnuti svoju volju jer vecina ce ga ”pustiti kraju…” Zalosno je da Puracic i pored silnih prihoda od Vasera i od sedmicne pijace izgleda isto ili cak i gore prije 30 godina… Historiju i potencijal ima, prave vodje nema. Valjda ce i narodu jednom prekipit…

Svi ovi sto pricaju protiv Vasera do juce su jedva cekali 12 Octobar da idu da vide sta ima.. Imali ili ne para smjeste de do balerine i gledaju sta se desava okolo da imaju sta prepricavat sutradan.. Svaka cast za tradiciju i neka se odrzava jos milion godina… Protiv provokatvinih plesacica sam..al nije moje da sudim..(tu su nasi nacelici da povedu malo racuna).. U svakom slucaju svi vi ako vam se ne ide ne idite.. Mislim da komentarisete iz zavisti jer NE NMOZETE da idete a zelite!!!
Lijep Pozdrav

E moram da se ukljucim u komentare …vidim da ova pjesadija.. mislim ovi momci odrasli na racunarima…i neznaju sta i u cemu je poenta vasara…ali hajde standardi i trud koji su njihovi roditelji ulozili u vaspitanje sve pokazuje…. negiranjem i omalovazavanjem svega sto obicni narod upraznjava i politika prisutna na ovim prostorima vec 50ak godina da sve sto je nase nevalja a sve sto je tudje dobro je nazalost jos postoji u bolesnim glavama… Ovaj vasar obiljezava se preko 150godina i poenta i jeste u tome da zblizava ljude….E sad na koji nacin je sve ovo organizovano i gdje idu novci mislim da niko odnas nije kompetentan a ni placen da razmislja i postavlja pitanja i kao zakljucuje (nevodite tudju brigu ) … zato bih predlozio da se sva ova pitanja postavljaju na izborima …mislim da ce tada i dobiti neki odgovor …sve u svemu da neduljim hvala ovom narodu sto nije dozvolio da se zaboravi tradicija a takodjer se nadam da ce da se pojavi neko ko ce da modernizuje malo ovaj skup i da vise koristi svi mi imamo od toga ..
LP

Skidaj mala dimije daće lola para da te ljubi i miluje bećarina stara…
Mnogi će da prepoznaju ovaj tekst a značio bi sljedeće: Neka stara konjina sa punim novčanikom bi da svlači neku mlađu ženu ili čak curicu za pare a kojoj vjerovatno može i djed da bude. Mnogim primitivcima koji i vole ovakvu muziku će tekst da bude „gotivan“ ali šta kad uključe mozak pa razmisle ako imaju kćerku ili sestru?
To je ona strana naše „tradicije“ koju ni ja ne podnosim a na puračkom vašeru je ima i previše i to u vidu muzike, ponašanja i da ne nabrajam čega sve ne. Prema tome, treba raditi na podržavanju aktivnosti kulturno-umjetničkih društava, očuvanju stare gradnje, zanata i kućnih predmeta, priču sa starijima o tome kako su stvari nekada funkcionisale. Vašar u Puračiću treba da se nastavi barem još 150 godina ali bi trebalo raditi na tome da se smanjuje ciganluk i primitivizam kao što je to Dine naveo na samom početku a pri ciganluku ne podrazumjevam Rome nego ljude koji se ciganski ponašaju.

Vaser nekada i sad. Nekada sastavni dio običaja i kulture a sada ciganluka i malogradjanstva.

Lijep tekst nema sta al trebali ste ubaciti nove fotografije, nit je hladno nit oblacno a kamoli da narod nosi jakne i dzempere!!!

Meni je samo zao sto se nakon toliko godina ove tradicije nije niko potrudio od nadleznih da uloze i poboljsaju ili naprave barem nesto slicno kao oktoberfest u Munchenu.Nije ni ovom narodu koji zivi ovdje lahko pogotovu slusati nocu buku ovih par dana.Oni bi trebali dobiti bar neku ostetu za uznemiravanje al ko njih shisha.Zalosno

Vaser je ciganluk u istoj mjeri kao i svaki ponedjeljak u Lukavcu. Zalosno je sto Puracic od toga skoro da nema nista, a i malo sto ima lopovi pokradu.

bezveze pričate od vašera nema koristi Puračić ali ima ko ima. Pa vi imate najboljeg presednika MZ na općini neznam u čemu je problem tako sam čuo od ljudi.
Ja imam želju upoznati tog čovjeka da porazgovaram sa njim i da mi da koju ideju kako bi ija napredovao u svojoj MZ.Puračić ima sve Čaršiju, klub, pijacu, vašer, asvalt, vodu, struju, telefon itd. neznam šta hoćete više sada je na njiha red malo da se izgrade.

Puracic je bio i ostao sinonim za ciganluk i primitivizam.To je bilo utociste domobrana,cetnika i handzar divizije.Trebalo ga je davno spalit,a ne da nam prodaju fore i vasarsku tradiciju kao kulturni dogadjaj godine.