Kako bi potaknule putnike na korištenje brzih vozova, francuske vlasti odlučile su zabraniti kratke putničke komercijalne letove, gdje god postoji željeznička veza kraća od 2,5 sata.
Francuska je u augustu 2021. donijela Zakon o borbi protiv klimatskih promjena i jačanju otpornosti na njihove učinke. Na temelju njega, zabranili su usluge redovnog javnog zračnog prijevoza putnika na svim zračnim linijama unutar svoje zemlje, za koje postoji nekoliko izravnih dnevnih željezničkih veza u trajanju od manje od dva i pol sata. Ovaj prijedlog prvi je takav u Europskoj uniji, pa su za njega morali tražiti i službeno pravno mišljenje. Ono je ovih dana pozitivno riješeno, nakon što je Europska komisija provela svoju istragu, tako da Francuska za ovu zabranu ima regulatorno “zeleno svjetlo“.
Tri obuhvaćene linije
Iako ova zabrana generalno može zvučati radikalno, za početak će se, zbog uvjeta koji su postavljeni, primjenjivati na tek nekoliko zrakoplovnih ruta. Zabrana kratkih regionalnih putničkih letova vrijedit će za tri linije između zračne luke Pariz-Orly i zračnih luka Bordeaux, Nantes i Lyon.
Linije između zračne luke Pariz-Charles de Gaulle, s jedne strane, i zračnih luka Bordeaux odnosno Nantes, s druge strane, isključene su iz područja primjene mjere jer putovanje vozom do kolodvora u zračnoj luci Pariz Charles de Gaulle traje duže od dva i pol sata – stoji u službenom pravorijeku EU.
Izuzeci i daljnji koraci
Zrakoplovne linije između zračne luke Pariz Charles-de-Gaulle, s jedne strane, i zračnih luka Rennes i Lyon, s druge strane, te linija Lyon – Marseille isključene su iz mjere s obzirom na trenutačnu ponudu željezničkih usluga. Iako se tamo željeznicom može postići vrijeme putovanja kraće od dva i pol sata, ona ne omogućava pristup zračnoj luci Pariz Charles de Gaulle (ili zračnoj luci Lyon Saint Exupéry u slučaju linije Lyon – Marseille) dovoljno rano u jutarnjim satima ili odlazak iz nje dovoljno kasno navečer. Iz ovog razloga zračna luka Charles-de-Gaulle neće biti obuhvaćena zabranama. Međutim, buduće poboljšanje željezničkih usluga s dovoljnom učestalošću i odgovarajućim voznim redom, posebno za potrebe presjedanja, moglo bi omogućiti zabranu i tih zračnih linija.
Europska komisija potvrdila je i da je planirani cilj ove mjere pridonijeti borbi protiv klimatskih promjena upotrebom vrsta prijevoza s manje emisija CO2, ako postoje odgovarajuće alternative. Francuska, kažu, ima pravo smatrati da u ovoj situaciji postoji ozbiljan problem povezan sa zaštitom okoliša, pa su im dozvolili zabranu letova, pod uvjetom da ona nije diskriminirajuća i da ne narušava slobodno tržišno natjecanje. Letovi privatnim zrakoplovima nisu zabranjeni.
Zabrana na tri godine
Isto tako, zabranom letova ne smije se smanjiti nikakvo pravo građana na prijevoz. Svi negativni učinci takvih ograničenja prometnih prava na europske građane i povezivost moraju se kompenzirati dostupnošću cjenovno pristupačnih, praktičnih i održivijih alternativnih načina prijevoza.
Kad je riječ o ekološkoj koristi mjere, francuska nadležna tijela navode da zatvaranje triju linija Orly-Bordeaux, Orly-Lyon i Orly-Nantes dovodi do ukupnog smanjenja emisija CO2 iz zračnog prijevoza za 55.000 tona. Zabrana se uvodi na razdoblje od tri godine, nakon čega će biti ponovno preispitani njezini učinci.