U Bosni i Hercegovini od nedjelje, 15. novembra, do 15. aprila obavezno je posjedovanje i korištenje zimske opreme na vozilima.
Kako je Feni rečeno iz Bosanskohercegovačkog auto-moto kluba (BIHAMK), prema važećim zakonskim propisima pod zimskom opremom za motorna vozila do osam sjedišta i najveće dozvoljene mase do 3,5 tona podrazumijeva se da imate pneumatike sa zimskim profilom na svim točkovima (dubina gazećeg sloja minimalno četiri milimetra) ili pneumatike s ljetnim profilom (dubina gazećeg sloja minimalno četiri milimetra) i u priboru odgovarajuće lance koji se postavljaju na pogonske točkove u slučaju zimskih uvjeta.
Za vozila s više od osam sjedišta i dozvoljene mase preko 3,5 tona uz pneumatike sa zimskim profilom na pogonskim točkovima potrebno je imati lance za snijeg, lopatu i vreću pijeska od 25 do 50 kilograma, ili pneumatike s ljetnim profilom i odgovarajuće lance koji se postavljaju na pogonskim točkovima u zimskim uvjetima te lopatu i vreću pijeska od 25 do 50 kilograma, naglašavaju iz BIHAMK-a.
Pored obavezne opreme u automobilu, dobro je u prtljažniku imati strugalicu za led, sprej za odleđivanje brave, baterijsku lampu, manju lopatu, auto punjač za mobilni telefon, flašu vode i energetske pločice. Mobilni telefon bi trebalo da nosite, da biste u nepredviđenim situacijama mogli da pozovete pomoć, poručuju građanima iz BIHAMK-a.
Kako na niskim temperaturama ne bi došlo do velikih oštećenja, vozilo treba biti adekvatno pripremljeno.
Treba popraviti sva oštećenja na limu kako ne bi došlo do većih oštećenja i korozije. Obavezno treba provjeriti i po potrebi obnoviti zaštitu donjeg dijela vozila koja se zbog posipnog materijala zimskih službi brže razara.
S obzirom da rijetki imaju potreban alat, ali i znanje za provjeru svega što je potrebno, iz BIHAMK-a preporučuju pregled vozila u provjerenom servisu.
Jedna od najosnovnijih kontrola je provjera stanja akumulatora, koji je jedan od najčešćih razloga otkazivanja starta motora.
– Provjerite napon akumulatora, te očistite i zategnite kablove i polove. Ukoliko je moguće dopuniti tekućinu u ćelijama akumulatora, treba je dopuniti destilovanom vodom. Ako je akumulator stariji od tri godine, zamijenite ga novim – savjetuju iz BIHAMK-a.
Promjena i kontrola rashladne tekućine jedna je od bitnijih stvari koje treba uraditi prije zime. Manjak antifriza, odnosno njegova slaba koncentracija prilikom niskih temperatura može uzrokovati smrzavanje tekućine u bloku motora, što za posljedicu ima njegovo pucanje. Prosječan vijek trajanja antifriza je oko tri godine.
Pored rashladne tekućine, vrlo je važno napuniti posudu za tekućinu za pranje vjetrobrana tekućinom protiv zamrzavanja da ne bi došlo do oštećenja njenog rezervoara ili električne pumpe. Također, treba provjeriti u kakvom su stanju metlice brisača i po potrebi ih zamijeniti. Prosječni vijek trajanja metlice brisača iznosi oko godinu dana.
Montaža i balansiranje zimskih guma je obavezna u pripremi automobila za zimsku vožnju. Zimske gume mekše su od ljetnih i bolje prijanjaju uz tlo i zahvaljujući specifičnom sastavu ostaju elastične i na temperaturama ispod 7°C. Treba provjeriti da li gume imaju dovoljnu dubinu profila, koja ne bi smjela biti manja od četiri mm.
Također, treba redovno provjeravati pritisak zraka u gumama, koji zimi treba biti veći za 0,15 bara.
– Povećajte pritisak u gumama do vrijednosti koju preporučuje proizvođač, a koje možete naći u knjižici vozila – savjetuju iz BIHAMK-a.
Naglašavaju da treba provjeriti i kompletnu svjetlosnu signalizaciju. Svakom vozaču jasno je da je dobra vidljivost jedan od osnovnih preduvjeta za sigurnu vožnju, stoga je neophodno provjeriti da li su sva svjetla na automobilu ispravna. Vozačima se savjetuje da na vozilima zamijene neispravne sijalice i osigurače, te da provjere i podešenost farova.
Premda se motorno ulje, u zavisnosti od uputstva proizvođača, mijenja svakih 10.000 do 20.000 kilometara, zima je period kada je motorima potrebno manje viskozno ulje. Niske temperature dodatno će zgusnuti viskozno ulje, zbog čega ono neće jednako dobro kružiti kroz rashladni sistem te će motor, barem u početku, dok ne dosegne radnu temperaturu, dobiti znatno manje potrebnog podmazivanja.
Preporučuje se da tokom zime nivo goriva u rezervoaru ne smanjujete ispod polovine kako biste izbjegli eventualna smrzavanja. Po potrebi preventivno zamijeniti filter goriva.
Iz BIHAMK-A poručuju vozačima da ukoliko se i nađu u nekoj neželjenoj situaciji, pozovu BIHAMK na 1282 (za pozive iz inostranstva +387 33 282 100).
Govoreći o pravilima za vožnju u zimskim danima, navode da je jedno od njih da vozači kod poledice nježno postupaju sa upravljačem i nožnim komandama, a nikada istovremeno volanom i kočnicom.
– Ako osjetite da više ne upravljate vozilom, pritisnite kvačilo, pustite pedalu gasa i lagano pokušajte upravljačem okrenuti vozilo u željenom smjeru. Kočenje na zaleđenoj cesti je praktično “zabranjeno”, a ako bez kočenja ne može onda papučicu kočnice pritisnite krajnje nježno. Uključivanje nižeg stepena prenosa gotovo je jednako kočenju. Najbolje je mijenjati brzine sa međugasom. Blokirani točkovi slabo koče i onemogućavaju upravljanje vozilom. Zanosi li automobil, nogu odmah sklonite sa kočnice. Na poledici je glavni vozačev pomoćnik – volan. Blagim okretom volana, uz oduzimanje gasa i nježno kočenje pokušajte vozilo vratiti u željenu putanju. Ako ne možete izbjeći prepreku radije se sklonite sa ceste. Ponašanje stražnje strane automobila vozač osjeća leđima u naslonjaču sjedala, a ponašanje prednje strane rukama na volanu. Preduslov za to je pravilno držanje ruku i leđa uprta u naslonjač – neka su od pravila za vožnju u zimskim danima navode iz BIHAMK-a.
Ističu da slabi amortizeri i loše podešene kočnice najbolje pokazuju “zube” na poledici.
– Gume, bez obzira kakve, moraju imati namanje četiri mm profila. Pritisak zraka treba povećati za 0,15 bara. Želite li u opasnim okolnostima s osjećajem upravljati volanom i nožnim komandama morate biti prikladno odjeveni. Zimska vožnja traži staloženost i čvrste živce. Ne vozite umorni ili pod stresom – poručuju iz BIHAMK-a.